Hvordan motta betaling hurtig og effektivt i Cretica Faktura

Skrevet av Kundestøtte Oppdatert 07. desember 2017, ca 2 minutters lesetid

Opprette og sende ut faktura til kunder i Cretica Faktura er gjort på et minutt eller to. Det videre arbeidet består da enten i å sende ut purringer om kunden ikke betaler, eller å registrere betalingen når den kommer.

Vi har i Cretica Faktura laget flere smarte og nyttige funksjoner for å hjelpe deg med registrering- og betalingsoppfølgingen.  Her skal vi gå igjennom disse funksjonene og forklare hvordan du best kan nytte deg av disse.

Varslinger

Det første du bør gjøre er å sette opp fakturasystemet slik at det varsler deg når betalinger uteblir. Cretica Faktura har som standard at du skal bli varslet 14 dager etter en faktura har forfalt. Du vil da motta en e-post med informasjon om de fakturaer som ikke er blitt betalt innen betalingsfristen. Ønsker du å bli varslet før det har gått 14 dager kan du selvsagt gjøre det.

Betalingsalternativer

Det er viktig at betalingen for en faktura kommer så raskt som mulig. Cretica Faktura tilbyr flere alternativer for at dette skal være mulig. Det som er vanlig er at kunden betaler skyldig beløp med en bankoverføring. Da vil du motta betalingen innen noen få dager.

I Cretica Faktura kan du også åpne for muligheten for at kunden skal kunne betale med kredittkort. Dette vil for mange resultere i at kunden betaler raskere. Du kan lese mer om dette alternativet her.

Registrere innbetalinger

Mange bruker mye tid på å manuelt registrere innbetalinger fra kunder. Det er ingenting i veien for det, men med mange innbetalinger fra mange kunder kan dette fort blir en tidkrevende og repeterende prosess, der mulighetene for feilregistrering kan oppstå.

Cretica Faktura har selvsagt raskere alternativer tilgjengelig. En av disse er å bruke KID- nummerering på fakturaene. Ved å bruke KID vil systemet få beskjed fra banken din når en faktura er betalt. Cretica Faktura vil registrere denne betalingen automatisk og sende en beskjed til deg. Manglene betalinger vil selvsagt bli varslet på vanlig måte. Betaling ved hjelp av KID kan du lese mer om her.

En annen mulighet er å bruke aktivere nettbetaling. Når en kunde betaler med kredittkort vil betalingen bli registrert på riktig plass i systemet og bekreftelsesbeskjed vil bli sendt til deg. Les mer om nettbetaling her.

Det er også mulighet for manuell importering av OCR-filer. Dette er filer som inneholder betalingsinformasjon om alle fakturaene i en gitt periode. OCR-filen kan du få etter avtale hos banken din. Denne løsningen krever også en KID avtale.

Fullstendig kontroll

Ved å aktivere de forskjellige varslingene som er tilgjengelig, og ved å kombinere flere av betalingsalternativene vil du øke muligheten for at fakturaer blir betalt raskt og i tide. Dette vil effektivisere den økonomiske delen av firmadriften betydelig. Noe som fører til at du kan bruke mer av tiden på den daglige driften av firmaet ditt.

Var denne artikkelen nyttig?